30 LAT HONDY CR-V

dodano: 08.04.2025

Premiera Hondy CR-V w 1995 roku zmieniła branżę motoryzacji, przecierając szlaki dla zupełnie nowej wersji samochodów rodzinnych. Łącząc komfort, wyrafinowanie, praktyczność i wydajność standardowego sedana z wytrzymałością i uniwersalnością napędu na 4 koła, debiutancki CR-V pobudził ducha przygody, który 30 lat później nie stracił na sile.


Obecnie kompaktowe crossovery i SUV-y są częstym widokiem na drogach, ale kiedy Honda pierwszy raz wprowadzała na rynek CR-V, stworzyła zupełnie nową klasę pojazdów. To połączenie kosztów eksploatacyjnych i wrażeń z jazdy charakterystycznych dla samochodu rodzinnego z wytrzymałością umożliwiającą jazdę w terenie od razu zrobiło furorę wśród kupujących. Zaowocowało to globalną sprzedażą na poziomie 1 mln na przestrzeni trzech dekad — co czyni go jednym z najpopularniejszych na świecie SUV-ów w historii.

Kiedy wprowadzano go na rynek, CR-V był pierwszym w pełni zaprojektowanym i skonstruowanym od podstaw przez firmę Honda sportowym samochodem użytkowym. Model od samego początku wyróżniał się innowacyjnością. Stanowił przykład odważnych i przemyślanych decyzji konstrukcyjnych marki, jednocześnie spełniając obietnicę „radości z jazdy” zapewnianej przez wszystkie pojazdy producenta.

W pierwszej generacji wprowadzono inteligentne rozwiązania technologiczne, takie jak w pełni automatyczny system Real Time 4WD „na żądanie”, a także kultowe funkcje, takie jak zdejmowana podłoga bagażnika, która mogła służyć za stolik piknikowy.

Błyskawicznie zdobywający popularność model CR-V wyznaczył nowe standardy w sektorze SUV-ów, stając się pojazdem wzorcowym ze względu na imponującą charakterystykę prowadzenia i wszechstronność. Rywale szybko poszli za przykładem modelu, a kategoria kompaktowych SUV-ów stawała się coraz bardziej konkurencyjna. Honda nie przestawała jednak podnosić poprzeczki, a każda generacja modelu utrzymywała przewagę nad konkurentami poprzez ciągłe doskonalenie i innowacje.

Na przykład CR-V był jednym z pierwszych samochodów w tej kategorii, który oferował w pełni hybrydowy układ napędowy — debiutujący w 2018 roku najnowocześniejszy system i-MMD Hondy. Model ten pozostaje również liderem w dziedzinie technologii bezpieczeństwa, czego kulminacją jest wprowadzenie wyjątkowego systemu Honda SENSING 360 w najnowszej wersji modelu — wielokierunkowego systemu bezpieczeństwa i asystenta kierowcy Hondy. Co więcej, wszystkim tym usprawnieniom towarzyszy również  coraz większy komfort użytkowania. Wszystko to odpowiada na rosnące zapotrzebowanie kupujących na jakość i produkty klasy premium.

Obecnie na rynku dostępna jest już szósta generacja najpopularniejszego SUV-a Hondy, a model ten nadal wyznacza standardy dla swojego segmentu, łącząc zwinną, intuicyjną dynamikę jazdy z niesamowitą wszechstronnością. Wprowadzona na rynek w 2023 roku obecna odsłona CR-V doskonale nadaje się do codziennego użytku lub weekendowych wypadów. Wyróżnia się wytrzymałym i dopieszczonym wzornictwem elementów wewnętrznych oraz zewnętrznych, zwiększoną praktycznością, jeszcze większym bezpieczeństwem oraz bardziej zaawansowanym układem hybrydowym, oferującym zarówno sportowe wrażenia z jazdy, jak i wyjątkową efektywność energetyczną. Po trzech dekadach duch przygody CR-V pozostaje niezmiennie silny.


„Bestia”

Najdzikszy z dotychczasowych CR-V, „The Beast”, to SUV, który robi różnicę. Pojazd ten, znany jako CR-V Hybrid Racer, został zaprojektowany i skonstruowany przez Dział Rozwoju Wydajności Hondy. Służy on za mobilne laboratorium do badań nad elektryfikacją oraz zrównoważonymi paliwami. Jego dzika, dopracowana pod kątem właściwości aerodynamicznych konstrukcja nadwozia łączy w sobie górną połowę standardowego modelu produkcyjnego (zachowano nawet panoramiczny dach szklany) ze specjalnie dostosowaną dolną częścią z kompozytu węglowego, wyróżniającą się poszerzonymi nadkolami i wyrazistym przednim splitterem.

Podobnie jak standardowy model CR-V, „The Beast” jest wyposażony w najnowocześniejszy hybrydowy układ napędowy — jednak nieco mocniejszy w przypadku tego wyjątkowego egzemplarza. Bazujący na mistrzowskim, nagradzanym silniku spalinowym Hondy INDYCAR i napędzany w 100% zrównoważonym paliwem wyścigowym Shell 2,2-litrowy silnik V6 o mocy 800 KM z turbodoładowaniem sekwencyjnym, wspomaga moduł generatora silnika elektrycznego Empel, który pobiera energię z układu magazynowania energii superkondensatora Skeleton.

Honda CR-V MK1 (1995)




●      CR-V to skrót od „Compact Recreational Vehicle” (kompaktowy pojazd rekreacyjny)

●      Do nowatorskich opcji dostępnych dla tego modelu należał prysznic montowany w przestrzeni bagażowej

●      Innowacyjny system Real Time 4WD automatycznie przełączał się między trybem napędu na 2 i 4 koła

Gdy model CR-V został wprowadzony na rynek w 1995 roku, rozpoczął rewolucję za sprawą przełomowego połączenia wygody i kosztów eksploatacji sedana, przestrzeni i praktyczności kombi oraz napędu na 4 koła.

Zewnętrzna stylistyka, np. okazałe plastikowe zderzaki i nadkola, sugerowała typowego SUV-a, podobnie jak podwyższona wysokość jazdy. Znakiem towarowym wzornictwa tego modelu stały się z kolei charakterystyczne pionowe światła tylne.

Wnętrze CR-V wyposażono w innowacyjne funkcje, takie jak wyjmowana podłoga bagażnika, która sprawdzała się jako praktyczny składany stolnik piknikowy. Po jej wyjęciu użytkownicy otrzymywali dostęp do plastikowej przestrzeni bagażowej, w której można było przechowywać mokre lub zabłocone przedmioty, takie jak buty trekkingowe czy pianki do pływania.


Honda CR-V MKII (2002)




●      Pierwszy CR-V dostępny z silnikiem wysokoprężnym

●      Zachowano nowatorską podłogę bagażnika, która mogła służyć za stolik piknikowy

W odpowiedzi na niesamowity sukces pierwowzoru CR-V drugiej generacji, wprowadzony na rynek w 2002 roku, wyznaczył nowe standardy dla coraz bardziej konkurencyjnej klasy SUV-ów średniej wielkości.

Zgodnie z pionierskim duchem oryginalnego CR-V, model drugiej generacji został wyposażony w innowacyjne rozwiązania. Po raz pierwszy w historii zastosowano zaawansowany i wydajny 2,0-litrowy silnik wysokoprężny i-CDTi firmy Honda.

Jeśli chodzi o inne usprawnienia, dodano możliwość przesuwania tylnych foteli w przód i w tył, aby zwiększyć ilość miejsca na nogi, a z kolei oparcia można było odchylić nawet do 45 stopni. Wraz z w pełni odchylanymi fotelami przednimi wnętrze zostało przekształcone w komfortową strefę wypoczynku.

Honda CR-V MK3 (2006)




●      Dodanie zaawansowanego układu zmiennych faz rozrządu (VTEC) Hondy do 2,0-litrowego silnika benzynowego

●      Niższy środek ciężkości i o 25% większy rozstaw kół zapewnił jeszcze większą zwinność

●      Zmyślna konstrukcja składanych tylnych foteli umożliwiła przewiezienie dwóch rowerów górskich w pionie

Wraz z wyczekiwaną trzecią generacją CR-V Honda podniosła poprzeczkę dla jednego z najlepiej sprzedających się modeli marki. Wprowadzona na rynek w 2006 roku nowa odsłona charakteryzowała się jeszcze lepszym prowadzeniem, stylistyką bliższą samochodowi osobowemu i większą wygodą.

Jego sportowy wygląd charakteryzował się odważnie zaprojektowanym wysuniętym przodem i zwężającym się profilem szyb bocznych przypominającym coupé, podczas gdy coraz bardziej luksusowe wnętrze odzwierciedlało rosnące zapotrzebowanie na produkty wysokiej jakości i klasy premium.

Jednocześnie CR-V nie stracił nic ze swojej praktyczności. Jedną z wyróżniających się cech był nowatorski system dzielonej przestrzeni bagażowej „Double Deck”, który obejmował obszerną, wyjmowaną półkę znajdującą się nieco nad podłogą bagażnika. Wybrane przedmioty można było przechowywać pod półką, co ułatwiało dostęp do nich bez wyjmowania reszty bagażu.

 


Honda CR-V MK4 (2012)




●      System Real Time 4WD po raz pierwszy obsługuje elektroniczne sterowanie

●      W ramach aktualizacji na rok 2015 wprowadzono dziewięciostopniową automatyczną skrzynię biegów

●      Debiutujący silnik wysokoprężny 1.6 i-DTEC o imponującym spalaniu na poziomie 4,5 l/100 km

Czwarta generacja CR-V zaoferowała jeszcze lepszą jakość, zwiększoną praktyczność oraz wyższy poziom wyrafinowania i wydajności. Zupełnie nowa wersja była najbezpieczniejszą i najdoskonalszą do tej pory.

Na przykład zastosowane materiały zostały starannie dobrane pod kątem europejskich gustów w zakresie produktów premium, a dobrej jakości wykończenie górnej części deski rozdzielczej zainspirowała przypominająca marmur tekstura japońskiej wołowiny Kobe.

Po raz pierwszy w historii model CR-V można było nabyć w wariantach z napędem na dwa lub cztery koła, a emisje CO2 w całej gamie zostały zredukowane o około 12 procent

Honda CR-V MK5 (2018)




●      Pierwszy SUV Hondy na rynku europejskim z hybrydowym układem napędowym e:HEV

●      Opcja siedmiu fotelu wzbogaciła imponującą praktyczność Hondy CR-V

●      Nowa opcja 1.5 VTEC TURBO zastępuje warianty z silnikiem wysokoprężnym

Gdy w 2018 r. wprowadzono na rynek piątą generację CR-V, pionierski model był już najlepiej sprzedającym się SUV-em na świecie. Jednak Honda nie pozwoliła, aby bezprecedensowa popularność pojazdu pohamowała jego innowacyjny potencjał.

Co najważniejsze, CR-V jako pierwszy SUV Hondy na rynku europejskim został wyposażony w autorską technologię hybrydowego inteligentnego układu napędowego Multi Mode Drive (i-MMD).

Zgodnie z filozofią Hondy „Bezpieczeństwo dla wszystkich”, w modelu CR-V zadebiutował system technologii Honda Sensing(tm).

Honda CR-V MK6 (2023)




●      Modele dostępne z dwoma wariantami hybrydowych układów napędowych — e:HEV oraz e:PHEV plug-in

●      System Honda SENSING 360 eliminuje martwe pola i pomaga unikać kolizji

●      Jedna z największych przestrzeni bagażowych w swojej klasie — dwupoziomowa podłoga w przypadku wersji plug-in

Za sprawą pewnego i stabilnego wyglądu oraz wyjątkowego poziomu praktyczności najnowsza Honda CR-V oferuje niezrównane bezpieczeństwo, łączność i wygodę. Pojazd po raz pierwszy jest dostępny w Europie w wariancie hybrydy plug-in (e:PHEV), a wraz z nim debiutuje także najnowocześniejszy system technologii bezpieczeństwa Honda SENSING 360.

Dostępna jest również wersja hybrydowa e:HEV, którą wyposażono w zaawansowany układ napędu na wszystkie koła, podczas gdy napęd na przednie koła wariantu e:PHEV oferuje w pełni elektryczny zasięg 82 km (51 mil).

Wnętrze CR-V charakteryzuje bogactwo dobrej jakości materiałów, co w połączeniu z opływową konstrukcją pomaga stworzyć atmosferę klasy premium. Pojazd podnosi również poprzeczkę w zakresie przestrzeni bagażowej, praktyczności i funkcjonalności wnętrza, co czyni go idealnym wyborem dla klientów prowadzących aktywny tryb życia.