Kieszonkowy motocykl Hondy jest gotowy do dostarczania frajdy z jazdy w 2025 roku. Specyfikacja obejmuje chłodzony powietrzem silnik o pojemności 124 cm3, pięciobiegową skrzynię biegów, stalową ramę, widelec USD, 12-calowe koła i wspomagany przez IMU układ hamulcowy ABS. Pełne oświetlenie LED i zespół wskaźników w postaci ekranu LCD to najwyższej jakości dodatki, a nowe, dwukolorowe malowanie idealnie wpisuje się w styl retro.
1. Wstęp
Motocykl Honda Monkey jest chyba najbardziej znany jako ikona stylu lat 70-tych, choć pojazd po raz pierwszy ujrzał światło dzienne już w 1961 roku. Pierwotnie stworzony jako zabawka dla dzieci, napędzana silnikiem 49 cm3 i przeznaczony dla Tama Tech, parku rozrywki w Tokio, okazał się tak popularny, że opracowano wersję drogową, której eksport do Ameryki i Europy rozpoczęto w 1963 roku, wyposażając motocykl w charakterystyczny chromowany zbiornik paliwa, składaną kierownicę i sztywno montowane koła o średnicy 5 cali.
Jego popularność opierała się na bezpretensjonalnym, budzącym natychmiastową sympatię wzornictwie, małych rozmiarach i wyjątkowo niskiej masie, co sprawiło, że motocykl stał się wspaniałą miejską zabawką. Do roku 1969 koła urosły do średnicy 8 cali, a od 1970 roku motocykl zyskał jeszcze większą popularność, gdy wyposażono go w szybko demontowany widelec, co oznaczało, że można go było zmieścić do bagażnika, nawet niewielkiego samochodu.
Rok 1978 wyznacza kolejny przełom i początek prawdziwej popularności Hondy Monkey. Motocykl został przekonstruowany – zyskał zbiornik paliwa w kształcie łzy – by przemówić do nabywców samochodów kempingowych (RV), którzy potrzebowali poręcznego środka transportu, gdy ich jeżdżący dom parkował po dotarciu do celu podróży. I to właśnie były miejsce i czas, w których zawadiacki Monkey podbił serca milionów ludzi, dzięki 3-biegowej przekładni i sprzęgłu odśrodkowemu (które nie wymaga „tradycyjnych” motocyklowych umiejętności), dając użytkownikom pierwsze doświadczenia z obracaniem manetki przepustnicy na kierownicy jednośladu.
Jazda na malutkim motocyklu niosła tak dużo radości i była tak banalnie łatwa, że Monkey spopularyzował ideę motocykla skuteczniej, niż jakakolwiek inna maszyna. Z masywnymi oponami, wysoką mini-kierownicą, miniaturowym zbiornikiem paliwa i dużym, zgrabnym siedzeniem, Monkey niewątpliwie pasuje wyglądem do swoich najwspanialszych czasów, a jednocześnie jest ponadczasowy – jak uczucie sympatii, które natychmiast budzi.
W 2018 roku Monkey kolejny raz znalazł się we właściwym miejscu i czasie. Zupełnie nowy Monkey, o pojemności 125 cm3, inspirowany oryginalną konstrukcją, ale jednocześnie użyteczny i pasujący do XXI wieku, wniósł radość na drogi Europy. W roczniku modelowym 2022 Monkey otrzymał zmodernizowany silnik, skrzynię biegów wzbogaconą o dodatkowy bieg, udoskonalenia zawieszenia i usprawnienia elementów, które zwiększają frajdę z jazdy i codzienną użyteczność.
Poza zgodnością z normą EURO5+, w modelu na rok 2025 nie zaszły żadne zmiany mechaniczne. Jednak zupełnie nowe opcje malowania sprawiają, że kieszonkowy Monkey nigdy nie wyglądał tak dobrze.
2. Opis modelu
Dwuzaworowy, chłodzony powietrzem silnik Hondy Monkey zapewnia 9 KM (6,9kW) mocy maksymalnej i 11Nm maksymalnego momentu obrotowego. Motocykl jest trwały i łatwy w codziennym użytkowaniu, a 5-biegowa skrzynia biegów otwiera możliwości dłuższych przejażdżek. Stalowa rama, widelec USD, podwójne tylne amortyzatory i 12-calowe koła oznaczają wygodę jazdy, a dodatkowe bezpieczeństwo i spokój ducha zapewnia hamowanie z systemem ABS wspomaganym przez bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU).
Oczywiście przy tym wszystkim nie można zapomnieć o niepowtarzalnym wyglądzie Monkey, począwszy od wysokiej kierownicy mini-ape, a skończywszy na skierowanym ku górze wydechu. Zaraźliwie wywołuje on uśmiech – u kierowcy i każdego, kogo mija. Ekskluzywne akcesoria obejmują wyświetlacz zegara i wskaźnika biegów, tylny bagażnik, boczny wspornik torby, gniazdo USB i podgrzewane manetki.
Model Monkey na rok 2025 będzie dostępny w następujących, atrakcyjnych opcjach malowania:
**NOWOŚĆ** Sheen Silver Metallic i Pearl Shining Black
**NOWOŚĆ** Millenium Red i Pearl Himalayas White
**NOWOŚĆ** Turmeric Yellow i Knight Silver Metallic
3. Kluczowe funkcje
3.1 Silnik
- Chłodzony powietrzem silnik o pojemności 124 cm3 o mocy 9 KM (6,9 kW) i momencie obrotowym 11 Nm
- Pięciobiegowa skrzynia biegów zwiększająca możliwości podczas szybszej jazdy
- Dodano czujnik OBD2-2 w celu zapewnienia zgodności z normą EURO5+, a także zaktualizowano ustawienia katalizatora i ECU
Choć dane techniczne nie mówią tego wprost, Monkey wyposażony jest w silnik zaprojektowany zarówno do jazdy, jak i do zabawy. Ma on 124 cm3 pojemności skokowej, rozrząd SOHC, średnica cylindra 50 mm, skok tłoka 63,1 mm i stopień sprężania 10:1. Moc maksymalna wynosi 9 KM (6,9kW) przy 6750 obr/min, z maksymalnym momentem obrotowym 10,7 Nm przy 5500 obr/min.
Płytka korygująca przepustnicy kieruje strumień zasysanego powietrza do kanału dolotowego oraz kanału pośredniego, zapewniając płynność przepływu powietrza. Kształt airboxa sprzyja również płynnemu przepływowi powietrza, co służy liniowemu przyrostowi momentu obrotowego i płynności jazdy. Zgodność z normą EURO5+ została zapewniona poprzez zmienione ustawienia ECU, unowocześniony katalizator i dodatkowy czujnik OBD2-2.
Pięciobiegowa skrzynia biegów dysponuje szerokim zakresem przełożeń, co ułatwia dłuższe podróże i zapewnia bardziej zrelaksowaną jazdę. Maksymalna prędkość to 91 km/h. Ręcznie sterowane sprzęgło daje wrażenie jazdy pełnowymiarowym motocyklem, podczas gdy 12-calowe koła zapewniają żywą reakcję w czasie jazdy miejskiej. Przy tym niewielkie gabaryty Monkey i łatwość utrzymania równowagi przy niskich prędkościach, pozwalają na swobodne przemieszczanie się w korkach.
Silnik jest do tego bardzo oszczędny – zadowalając się 1,5 l na 100 km (tryb WMTC), dzięki zastosowaniu rozwiązań redukujących tarcie, takich jak wzajemne przesunięcie osi wału korbowego i osi cylindra oraz użycie rolkowych dźwigienek zaworowych. Wyrafinowany system PGM-FI gwarantuje bardzo wydajne spalanie.
3.2 Stylistyka i wyposażenie
- Odważny styl nawiązuje do lat 70. z kierownicą typu mini-ape i uniesionym do góry wydechem
- Grube opony dopełniające wygląd
- Okrągły wyświetlacz LCD ze wskaźnikiem poziomu paliwa
Klasyczny styl Monkey (wysoka kierownica typu mini-ape, chromowane błotniki, pochylony wydech z tłoczoną osłoną termiczną, grube opony, miękkie siedzenie i zbiornik paliwa w kształcie orzeszka) oddaje wiernie ducha pierwowzoru i wysyła odpowiednie wizualne sygnały, które powinny trafić zarówno do klientów w dojrzałym wieku, jak i do znacznie młodszego pokolenia.
Starsi kierowcy kojarzą go z bezpruderyjnością lat 70-tych – być może wiążą ten wygląd ze wspomnieniem pierwszego poczucia motocyklowej swobody wpisanej w jego stylistykę. Jednocześnie młodsi motocykliści, poszukujący wszystkiego, co retro, otrzymują zarówno klasyka, jak i coś niezaprzeczalnie funky, co odróżnia ich od przyjaciół. Czymś, co łączy tych, którzy na nim jadą i tych, którzy go mijają, jest wewnętrzny uśmiech, określany przez Hondę jako „smile factor”. Takie odczucia wywołuje właśnie ten rodzaj motocykla.
Błyszczący zbiornik paliwa o pojemności 5,6 l dumnie nosi historyczne logo Hondy „3-D Classic Wing”. W klasyczną stylistykę wkomponowano nowoczesne rozwiązania, takie jak : cyfrowy okrągły wyświetlacz LCD z prędkościomierzem (który zabawnie mruga po włączeniu zapłonu), licznikiem kilometrów z dwoma licznikami podróży i sześciosegmentowym wskaźnikiem poziomu paliwa, a całe oświetlenie wykonano w technologii LED.
Kluczyk z falistym profilem rowka (również z motywem Classic Wing) posiada system "answer back", dzięki czemu światła migają po naciśnięciu przycisku, co ułatwia lokalizację na zatłoczonych parkingach.
3.3 Podwozie
- Stalowa rama, widelec USD i opony o średnicy 12 cali
- Podwójne tylne amortyzatory wyposażone w dwustopniowe sprężyny dobrze radzące sobie z nierównymi nawierzchniami
- Niewielka wysokość siedziska wynosząca 775mm ułatwia korzystanie z motocykla
Stalowa rama grzbietowa skonstruowana tak, by zapewnić odpowiednią równowagę między sztywnością i poczuciem elastyczności, co wpływa na idealne zachowanie się motocykla w szerokim zakresie warunków drogowych, w jakich taki pojazd jest używany. Owalny przekrój wahacza nawiązuje do motywu zaokrąglonych kształtów, które zastosowano w całym motocyklu.
Rozstaw osi, to 1145 mm, kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą odpowiednio 25°/82 mm, a minimalny promień skrętu to zaledwie 1,9 metra. Masę własną wraz z płynami ograniczono do 104 kg, wysokość siedzenia ustalono na 775 mm. Pluszowe siedzisko wykonano z uretanu o wysokiej gęstości, podnosząc w ten sposób komfort jazdy kierowcy.
Przedni widelec USD o średnicy goleni 110 mm z wysokiej jakości powłoką Alumite. Podwójne tylne amortyzatory posiadają dopasowane kolorystycznie do malowania motocykla, dwustopniowe sprężyny, które utrzymują dobrą jakość jazdy na wyboistych drogach i redukują dobijanie zawieszenia. Amortyzatory dysponują skokiem 102 mm; maksymalny prześwit wynosi 175 mm.
Pojedyncza przednia tarcza hamulcowa o średnicy 220 mm i tylna tarcza o średnicy 190 mm zapewniają bezpieczne hamowanie, także przy wsparciu systemu ABS, współpracującego z bezwładnościowym modułem pomiarowym IMU. Masywne opony z blokowym wzorem bieżnika zapewniają płynną jazdę, a ich wymiary, to 120/80-12 65J z przodu i 130/80-12 69J z tyłu.
4. Akcesoria
Honda oferuje szeroką gamę oryginalnych akcesoriów dla użytkowników modelu Monkey. Aby zwiększyć codzienną użyteczność, dostępny jest tylny chromowany bagażnik wraz z głębokim, lewym płóciennym kufrem, uzupełnionym o dołączoną wodoodporną czarną torbę wewnętrzną.
Ponadto można zaopatrzyć się w podgrzewane manetki i gniazdo USB do ładowania urządzeń osobistych, a codzienną praktyczność zwiększą opcjonalny zegar i wskaźnik położenia biegu.
5. Kamienie milowe w historii Monkey
1961 Z100
Pierwszy model, z 5 calowymi kołami, sztywnym zawieszeniem, składaną kierownicą, silnikiem o mocy 4 KM (3,1 kW) i pojemności 49 cm3, Super Cub (C50), był przeznaczony do użytku w parkach rozrywki. Grzbietowa rama stalowa, zbiornik o trójkątnym profilu.
1963 CZ100
Pierwszy model dopuszczony do ruchu na drogach, eksportowany do Ameryki Północnej i Europy.
1967 Z50M
Pierwszy model sprzedawany w Japonii, ze składanym siedzeniem, kierownicą i podnóżkami, aby mógł zmieścić się w przestrzeni bagażowej samochodu (dodano również nowy korek wlewu paliwa, aby zapobiec wyciekom w pozycji bocznej podczas transportu). Sprzęgło odśrodkowe.
1969 Z50A
Przedni widelec teleskopowy, przednie koła 8", nisko poprowadzony wydech i zastosowane po raz pierwszy kierunkowskazy.
1970 Z50Z
Szybko odłączane przednie zawieszenie pozwalające na złożenie i uzyskanie gabarytów odpowiednich do przewożenia w bagażniku niewielkiego samochodu. Stopka centralna ułatwiająca demontaż widelca.
1974 Z50J
Tylne zawieszenie z niezależnym wahaczem. Pierwsze użycie zbiornika z trapezowym profilem oraz opon z blokowym bieżnikiem.
1978 (Z50J-I)
Pierwszy model z motocyklowym zbiornikiem paliwa typu łezka, w stylu customa, o pojemności zwiększonej do 5 l.
1979 (Z50J-I)
Edycja chromowana.
1984 (Z50J-I)
Limitowana edycja modelu „Gold”.
1985 A-Z50J
Pierwsze pojawienie się sprzęgła obsługiwanego ręcznie.
1987 A-AB22
Model 'R' z podwójną ramą rurową, tylnym zawieszeniem z pojedynczym amortyzatorem i hydraulicznym tarczowym hamulcem z przodu. 10-calowe koła Comstar z wahaczem o przekroju skrzynkowym.
1988 A-Z50J
Podwójne lusterka oferowane po raz pierwszy. 1991 A-Z50JStylizowany na off-road model „Baja” z podwójnymi reflektorami.
2000
Model Millennium.
2004 Freddie Spencer Special
W kolorach wzorowanych na CB750F, na którym Freddie Spencer zwyciężył w Daytona 100.
2006
40. rocznica modelu
2009 Monkey Limited Edition JBH-AB27
Pierwsza wersja z wtryskiem paliwa, przesunięciem osi wału korbowego względem osi cylindra oraz rolkowymi dźwigienkami zaworowymi. Zbiornik paliwa o trapezowym profilu.
2017
50.rocznica modelu
Nowa wersja upamiętniająca 50. rocznicę rozpoczęcia sprzedaży w Japonii.
2018 Monkey 125
Zupełnie nowy Monkey 125, stworzony na miarę XXI wieku, wyjeżdża na drogi Europy.